【小澤竹俊先生によるご講演 開催報告】

【小澤竹俊先生によるご講演 開催報告】
9月29日(月)19時30分より、オンラインにて小澤竹俊先生の講演会を開催し、延べ 25名 の方にご参加いただきました。
今回の講演テーマは、
「苦しむ患者さんに、どう声をかけたらいいの?」
「寄り添うって言うけど、実際どうしたらいいの?」でした。
ホスピス医として長年この問いに向き合ってこられた小澤竹俊先生と、エピソードやワークを通して“寄り添う”ことの意味を共に考える時間となりました。『治せない状況でも、医療者にはできることがある』そんな先生の信念が感じられるあたたかく深い講演でした。
参加者からは
「“人の話を聞く”とは何かを改めて考える機会になりました。
特にネガティブな言葉など、相手の言葉を繰り返して確認することには抵抗もありましたが、訓練の大切さを感じました。また、聞き手自身のノイズを入れずに、相手の言葉や気持ちをそのまま受け止めることの重要性を学びました。」
「同じ会話でも、聞き手の返し方によって話し手の気持ちは大きく変わる。“ノイズを入れない”という姿勢は、友人の相談に乗るときにも自分にできていただろうかと思います。医療者として、自分がどれだけ頑張ったかよりも、相手がどう受け取るかが大切であることを忘れないようにしたいです。」
といった感想をいただきました。
参加してくださった皆さんありがとうございました。
今後ともSCOMEをよろしくお願いいたします。
文責:2025年度 SCOME責任者
[Report on the Lecture by Dr. Taketoshi Ozawa]
On Monday, September 29 at 7:00 p.m., we held an online lecture by Dr. Taketoshi Ozawa, which was attended by a total of 25 people.
The themes of the lecture were:
“How should we speak to patients who are suffering?”
“We say ‘to empathize’—but what does that actually look like in practice?”
Dr. Ozawa, a hospice physician who has long engaged with these questions, guided us through episodes and interactive exercises to explore together what it means to “be present with” someone. His conviction that “even in situations that cannot be cured, there are things a medical professional can still do” came across in a warm yet profound talk.
From some of the participants:
“It was an opportunity to rethink what ‘listening to someone’ really means.
In particular, there was some resistance to repeating someone’s words back, especially when they express negative emotions, but I felt how important it is to train that skill. Also, I learned the value of not introducing ‘noise’ of my own in listening, and instead accepting someone’s words and feelings as they are.”
“Even with the same conversation, the listener’s responses can greatly change how the speaker feels.
The idea of not inserting ‘noise’ feels like something I should reflect on even when talking with friends.
As a medical professional, I want to remember that it’s not about how much I try, but how the other person perceives it.”
Thank you to everyone who joined. We look forward to your continued support of SCOME.
25/26 NOME


